sobota, 14 marca 2015

Bądź najlepszym wieśniakiem! pt2, czyli...

Bądź najlepszym wieśniakiem! pt2, czyli...



Agricola Chłopi i ich Zwierzyniec to kolejna gra Uwe Rosenberga umiejscowiona w średniowieczu, która polega na odpowiednim sterowaniu poczynaniami swoimi chłopami i rozwijaniu gospodarstwa.
W przeciwieństwie do zwykłej Agricoli, Chłopi i ich Zwierzyniec to gra szybka, o prostych zasadach. BŁĄD, może i jest to szybka gra, ale z całą pewnością nie jest prosta, mimo tego, że instrukcja jest krótka i zwięzła, a zasady zapamięta każdy gimnazjalista, to  zwycięstwo wymaga iście szachowego myślenia.

Pierwszy błąd, który popełniają początkujący to skupianie się na maksymalizowaniu swojego wyniku. Pamiętajmy, że celem gry jest posiadanie WIĘKSZEJ ilości punktów niż oponent, co sprawia, że najpierw powinniśmy się skupić na przeciwniku i jego farmie, dopiero potem na tym jak wyglądają nasze zagrody.
Na samym początku rozgrywki możemy przyjąć jedną z dwóch ogólnych strategii, jest to mocny rozwój jednego rodzaju zwierząt, lub jak największa różnorodność gatunków, które posiadamy. Według mnie każda osoba powinna w pierwszych dwóch rundach wybudować najmniej po jednym budynku i mieć miejsce na pierwsze zwierzęta, najlepiej tak by mnożyły się one jak najszybciej.
Standardowym początkiem dla jednego gracza jest wzięcie pola 1xdrewno, 1xkamień i 1x trzcina oraz dwóch kamieni, po czym jeszcze w pierwszej turze zakupienie szopy. ( ??? ) Podczas gdy jego oponent zabiera sobie drewno, oraz buduje dwa darmowe ogrodzenia kamienne. Ewentualnie dobiera kolejny surowiec, bądź kupuje darmową oborę.  W drugiej rundzie każdy z graczy powinien mieć już jeden budynek i pastwisko. Od tego momentu zaczyna się już gra kombinacyjna. Uważnie obserwujemy ruchy oponenta i próbujemy przewidzieć do czego dąży. Jeśli na przykład zbiera dużo kamienia to warto zabrać mu możliwość budowania kamiennego ogrodzenia. Jeśli widzimy, że oponentowi kończy się miejsce (na planszy) na zwierzątka, a ma niewiele drewna to zabierzmy mu rozszerzenie, które na pewno będzie mu potrzebne. Jeżeli mamy możliwość to bądźmy zawsze o krok przed naszym kolegą. Jeśli widzimy, że nazbierało się dużo zwierząt, a wam obu kończy się na nie miejsce to nie myślmy krótkodystansowo. Poświęćmy turę by rozbudować gospodarstwo i zdobyć dodatkowe miejsce. W kolejnej turze będziemy mogli wziąć skumulowane zwierzęta.



Ogólne porady

Z racji na ograniczone ogrodzenia musimy dokładnie rozplanować gdzie postawimy nasze budynki (które dają darmowe ogrodzenia), tak by były one zawsze rozłożone so skosie, czyli mówiąc inaczej, ułożone w szachownicę. Takie rozłożenie sprawie, że oszczędzamy naprawdę mnóstwo ogrodzeń, a pola dzielimy z łatwością na różne pastwiska.

Nie przejmujmy się jeśli przeciwnik zabiera bardzo szybko trzecie rozszerzenie. Ogółem to są bardzo łatwe punkty i dodatkowe miejsce dla naszych zwierząt, ale pamiętajmy, że my w tym momencie mamy o wiele więcej swobody w naszych ruchach, a zawsze możemy zamknąć nasze gospodarstwo do początkowego rozmiaru i zasypać je oborami, dzięki czemu miejsca na zwierzaki nie zabraknie.

 Na przykład, wzięcie dwa razy darmowej obory, jest gorsze niż wzięcie 3 drewien i potem 2 obór za 3 drewna, mimo tego, że używamy na to po dwa ruchy. Sam fakt posiadania 3 drewna sprawia, że gdy sytuacja się zmieni, to drewno możemy wydać na inny cel,  ponadto taki ruch można wykonać w jednej rundzie. Zawsze lepiej jest mieć surowce, które straszną przeciwnika i zwiększają nasze możliwości.

Bardzo ważnym jest by mieć najmniej 4 zwierzęta w każdym rodzaju, gdyż daje to dużą różnicę punktów. Warto by mieć po parze zwierząt po 7 turze, dzięki czemu zdążą się rozmnożyć one dwa razy, co da nam 4 zwierzaki.

Dobrym ruchem jest wzięcie w jednej rundzie konia/krowy i dokupienie Szałasu, który da nam dodatkowe zwierzę, tak byśmy mieli parę.

Unikajmy sytuacji, gdzie nie mamy miejsca na nowo narodzone zwierzęta. Jest to zwykłe marnowanie darmowych punktów.

Składzik to nie tylko budynek, który stawiamy pod koniec gry, gdy mamy dużo surowców. Z łatwością możemy go również wykorzystać jako tani zapełniacz miejsca oraz potrzebne nam ogrodzenie.

Nie rzucajmy się od razu na Dom Ryglowy. Są to tanie punkty, ale zbyt szybkie kupienie tego usprawnienia sprawi, że opóźnimy się za bardzo w innych działaniach.

Żłoby to podstawowy budynek w tej grze, dlatego drewno jest praktycznie najistotniejszym surowcem.

Budowanie kamiennego muru opłaca się TYLKO jeśli budujemy 2 bądź 3 ogrodzenia na raz, albo mamy ogromny nadmiar tego surowca.

Zawsze opłaca się mieć, jedno czy dwa małe, jednokratkowe pastwiska buforowe (przejściow), które pozwolą nam na dowolne przemieszczanie zwierząt. Pomoże to  nam uniknąć sytuacji, gdzie brakuje nam miejsca na nowy rodzaj hodowli, czy młode.

Zagroda z Oborą to świetne usprawnienie, które nie dość, że daje nam dodatkowe miejsce na zwierzaki, to daje nam darmowego konia/krowę.

Pamiętajmy o tym, że Żłoby możemy wstawiać również do budynków.

Każdy Żłób podwaja ilość zwierząt, które możemy trzymać na CAŁYM pastwisku. Także pastwisko o wielkości 4 pól może pomieścić 8 zwierząt, gdy dodamy na któreś z tych pól, będzie można tam zmieścić już 16, druga obora daje nowy limit 32, trzecia 64, czwarta 128.


/Niewodnik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz