niedziela, 15 lutego 2015

Jak być mistrzem w grze Rój!




Miłośnicy pojedynków 1vs.1 na pewno znają logiczną grę Rój, która często nazywana jest nawet następcą szachów. Cóż, niezależnie od tego czy Rój naprawdę może konkurować z szachami, gra na pewno jest warta uwagi. Daje wiele możliwości strategicznych i pewnie każdy, kto rozegrał kilkanaście partii z RÓŻNYMI przeciwnikami rozwinął własną taktykę. Podkreślam, gra pozwala pokazać nam swoje możliwości, tylko wtedy kiedy gramy z różnymi ludźmi ;) W innym wypadku może stać się przewidywalna i nudna - takie opinie słyszałam.



Niestety moi znajomi nie chcą grać już ze mną w Rój, nawet Niewodnik poddał się twierdząc że "oszukuję" :) Dlatego moja pierwsza porada brzmi: Jeśli zapamiętacie moje porady i opisane strategie, będziecie za dobrzy. Serio. A wtedy nie będzie już pozytywnej rywalizacji. Nie znaczy to, że macie nie czytać i się nie uczyć, przecież po to to piszę! Czytajcie i zapamiętujcie, ale potem przekazujcie to swoim przeciwnikom, żeby gra nabrała smaku.

Sama korzystam z dwóch (nie lubię trzeciej, ale też się sprawdza) kombinacji początkowych. To taka bazowa "strategia", później trzeba uważać na przeciwnika i maksymalnie wykorzystywać każdy ruch - ale o tym więcej w poradach.




Królowa - pająk - mrówka

Pająk jest mało wartościowy, ze względu na małą swobodę ruchów więc nie żal ustawić go na środku, gdzie nie może się ruszyć. Królowa od zewnątrz, tak żeby w razie czego mogła uciec. I przede wszystkim szybko położona mrówka - jeśli przeciwnik zdecyduje się zagrać swoją mrówkę, będziecie mogli zablokować ją od razu, a kiedy będziecie potrzebować jeszcze tylko jednego ruchu do otoczenia królowej przeciwnika ruszycie właśnie tę mrówkę.




pająk - królowa - pająk

Królowa w pierwszym, albo drugim ruchu. Pająki po jej bokach. Kiedy tylko przeciwnik wystawi swoją królową blokujemy ją jednym lub drugim pająkiem nie pozwalając jej na ucieczkę.



żuk - królowa - mrówka

Żuk, po to żeby mógł zacząć wspinać się po roju i stanąć na królowej przeciwnika. Później możemy już tylko dokładać nasze owady bezpośrednio do królowej oponenta. W tym wariancie ważna jest mrówka, chodzi nam o to, żeby przeciwnik swoją mrówką nie mógł szybko zablokować nam żuka, który stanie się bezużyteczny. Jeśli wystawia mrówkę musimy ją pierwsi zablokować, a potem zacząć wspinaczkę żuka.





Prawdziwa walka zaczyna się po pierwszych 3-4 ruchach. Wielu ludzi zraża się, mówiąc, że jeśli popełnią jeden mały błąd w 5-6 ruchu to są na straconej pozycji i nie mają już szans. Polecam myślenie - wiem, że to czasem trudne, ale naprawdę w tej grze kilka dobrych ruchów sprawia, że wygrywasz, mimo że twoja sytuacja wyglądała na już przegraną.



Porady ogólne - niby ogólne, a to one wygrają wam gry, zobaczycie!


Żuka się nie docenia, wolno się rusza i takie tam. Właściwie ma najmniejszą wartość, ale dobrze użyty może napsuć przeciwnikowi krwi. Dostawcie go do swojego owada przyklejonego do królowej przeciwnika. Później żuk przez waszą płytkę, w dwóch ruchach dojdzie do królowej. Póżniej możecie już po prostu dostawiać swoje owady prosto do królowej. (kolor królowej przeciwnika, "zmienia się" na twój kolor)
Ważne, żeby zrobić to jak najszybciej. Taka akcja zajmuje 3 ruchy (dostawienie żuka, przemieszczenie, przemieszczenie), więc jeśli ma ci pomóc wygrać musi zaoszczędzić jak najwięcej ruchów. Jeśli macie już wokół królowej przeciwnika 3-4 swoje owady, nie będzie to opłacalne. Prawdopodobnie. Jak przed tym się bronić, jeśli widzisz, że to przeciwnik wskakuje na twoją królową żukiem? Blokuj szybko żuka mrówką, a jeśli jest to niemożliwe, zostaw 1 lub 2 swoje owady koło swojej królowej. Wtedy przeciwnik nie będzie mógł dostawić (znaczy wziąć z zasobów i położyć) za dużo swoich płytek wokół twojej królowej, ponieważ musiałby dotykać twoich płytek - a tego zrobić nie może. Oczywiście może przemieścić tam swoje owady, które już są w grze, ale te możesz próbować blokować.

Konik Polny - nie marnujcie jego potencjału. Konik może wskakiwać w miejsca niedostępne dla innych owadów, więc używajcie go raczej do końcowych ruchów, wtedy kiedy brakuje wam 2, a najlepiej ostatniego owada do otoczenia królowej przeciwnika. Jeśli zablokujesz oba koniki przeciwnika, ciężko będzie mu skończyć otaczanie twojej królowej, a wtedy ty możesz przejść do kontrataku.

Pająki użyjcie na początku gry,  w pierwszych ruchach zaraz po położeniu królowej. Są one przydatne tylko kiedy rój jest mały, ponieważ mają mały zasięg.

Patrzcie jakie owady zostały przeciwnikowi!!! Jeśli nie ma już koników i żuków, ponieważ ty je blokujesz, lub użył ich już do otoczenia twojej królowej, będzie miał duże problemy żeby skończyć otaczanie królowej. A wtedy mimo, że byłeś na przegranej pozycji, wracasz do gry!

Królowa też się rusza! Sama o tym zapominałam tyle razy, że aż wstyd się przyznać. Jeden ruch królową, może wygrać nam grę. Jeśli twój przeciwnik zaczął otaczać królową tak, że jesteś w stanie nią uciec, RÓB TO! Zniszczysz caaaaały jego plan. I z drugiej strony, otaczając królową oponenta, pamiętaj: rób to tak, żeby nie mogła się ruszyć.

Staraj się nie układać twoich owadów w linii prostej. Wtedy przeciwnik może zablokować dwa twoje owady jednym swoim, co wbrew pozorom daje naprawdę dużą przewagę. Zwłaszcza jeśli gra jest wyrównana i będzie trwała do momentu, aż wszystkie owady są na planszy. Wtedy masz o jednego mniej, słabo prawda? I znowu, jeśli twój przeciwnik tak postawił swoje płytki, nie wahaj się! Blokuj jego robale!

Niektórzy początkujący twierdzą, że blokowanie się nie opłaca. Bo przecież jednym owadem, zwykle blokujemy tylko jednego owada przeciwnika. Więc wymiana jeden za jeden. Nic bardziej błędnego. Sprawia to, że nasze owady są na obrzeżach roju, a przeciwnika w środku. I to my będziemy mogli ruszyć nasze plytki, kiedy będziemy ich potrzebować do otoczenia królowej przeciwnika, a nie on ;)

Jeśli położycie swoje królowe tak, że będą się stykać istnieje większa możliwość remisu. To trochę takie pójście na łatwiznę. No chyba, że nie lubicie wygrywać!


Już na koniec: obserwujcie przeciwnika! I wykorzystujcie jego błędy. Każdy ruch jest ważny, co nie znaczy, że jeden błąd przesądza o wyniku rozgrywki. Podstawą jest umiejętność dopasowania się do sytuacji i maksymalne wykorzystanie wartości swoich owadów.




Mam nadzieję, że wasze rozgrywki będą ciekawsze i bardziej przemyślane. Jeśli podczas waszych pojedynków wpadniecie na jakieś ciekawe rozwiązania, tipy i strategie to śmiało piszcie! Ja też ciągle się uczę. :)





#Ola

5 komentarzy:

  1. bardzo trafne uwagi. co prawda każdy kto kilka-kilkanaście razy zagrał w Rój myślę, że doszedł do podobnych wniosków, ale zebranie tego w jeden podstawowy poradnik - fajny pomysł.
    fakt, często zapomina się o ruchu Pszczoły - podczas zwielokrotnionego oblężenia :)
    jeszcze taka uwaga, może krótkotrwała, ale przytrzymanie Żuka lub Konika polnego, przy swojej Pszczole pozwala w krytycznych sytuacjach na akcję obronną. wyskoczenie z roju bądź na rój i pozostawienie pustego miejsca. uniemożliwiając, na chwilę, pełne otoczenie własnej Królowej ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tez używam zuka i konika do obrony :) Stawiam jednego z nich w pierwszych 3 ruchach. ps. Jeśli lubicie rój to polecam również abalone.

    OdpowiedzUsuń
  3. Są jeszcze dodatkowe owady takie jak stonoga,komar i biedronka
    kosztują około 12 złotych.
    Mam tą grę jest bardzo fajna polecam!!!
    Wypróbuję te taktyki oprócz trzeciej bo na razie nie gram na stawanie na królówce bo wtedy tylko dokładasz owady i wygrywasz a gra traci sens!

    OdpowiedzUsuń
  4. W sytuacji krytycznej, gdy ktoś ma zdolną do ruchu mrówkę, a Tobie zostaje jedno pole puste przy pszczole, warto je otoczyć z pięciu stron - wtedy mrówka tam nie wejdzie i nie zablokuje pszczoły. No chyba, że wejdzie tam żuk z innego owada, lub wskoczy konik polny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ha, piękny poradnik. I jak już ktoś tu wcześniej wspomniał, niby o tym wszystkim się dobrze wie po samodzielnym rozegraniu iluś tam partii, ale jednak fajnie zobaczyć to wszystko zebrane w jednej, za przeproszeniem, kupie.

    OdpowiedzUsuń